Teksti: Pasi Päivinen
Asuin 1990-luvun puolivälissä St. Andrewsissa runsaan tunnin matkan päässä Skotlannin pääkaupungista Edinburghista, jossa Britannian kuninkaallinen huvipursi on ankkuroituna. Pääkaupungissa tuli vierailtua usein, mutta kuninkaallista huvipurtta ei vielä silloin ollut Leithin satamassa. Viime vuonna St. Andrewsiin suuntautuneen työmatkani yhteydessä sain tilaisuuden vierailla kuninkaallisella huvipurrella, ja se oli mieleenpainuva kokemus.
HMY Britannia
Royal Yacht eli Britannian kuninkaallinen huvipursi, viralliselta nimeltään HMY Britannia, on vuosina 1954-1997 Britannian kuningashuonetta palvellut laiva. Nykyisin alus on laiturissa Edinburghin Leithin satamassa Ocean Terminal -ostoskeskuksen vieressä ja toimii museona. Vaikka HMY-lyhenteeseen (Her Majesty’s Yacht) sisältyykin sana yacht, kyseessä ei ole mikä tahansa huvipursi, vaan runsaat 126 metriä pitkä ja rapiat 16 metriä leveä laiva. Se on järjestyksessään 83. kuninkaallinen huvijahti ja toinen samaa nimeä kantava alus, joka on säilytetty täysin alkuperäisessä asussa.
HMY Britannia on elegantti ilmestys, mutta ei kuitenkaan pröystäilevä. Toki sen tilat ovat upeat, mutta käytännölliset, eivätkä mitenkään palatsimaiset. Kuninkaallinen loistokkuus näkyy kuitenkin pienemmissä yksityiskohdissa, kuten hulppean ruokasalin astiastossa ja sen seinillä olevassa taiteessa. Alus on mielenkiintoinen myös vastakohtiensa vuoksi, sillä miehistön tilat ovat ahtaat ja askeettiset. Luokkaerot tulevat selvästi esille aluksella myös miehistön tiloissa, jossa päälliköllä ja korkeimmilla upseereilla on ollut kohtuullisen hyvät oltavat, vaikkakin kuninkaallisten kanteen verrattuna heidänkin tilansa ovat vaatimattomat.
Huvipurrella oli jatkuvasti valmiudessa 240 hengen miehistö ja kuninkaallisten ollessa paikalla miehistöä aluksella on ollut noin 300. Koska kyseessä oli kuninkaallisen laivaston alus, miehistön jäsenet olivat vapaaehtoisesti hakeutuneet suorittamaan asepalvelustaan HMY Britannialle. 365 palvelusvuorokauden jälkeen heidän oli mahdollisuus hakea vakituiseen pestiin alukselle. Aluksen päällystöllä oli kahden vuoden määräaikainen sopimus kerrallaan ja aluksen päällikkö oli aina laivaston korkea-arvoinen upseeri, yleensä amiraali.
Kuninkaallinen huvipursi rakennettiin skotlantilaisella John Brown & Co-telakalla Edinburghin pohjoispuolella Clydebankissa vuonna 1953. Alus korvasi vanhan kuninkaallisen huvipurren. Kuningatar Elisabeth II kastoi sen 11. tammikuuta 1954. 43 aktiivisen käyttövuoden aikana se teki yhteensä 696 virallista ulkomaanvierailua ja 272 kotimaan matkaa. Esimerkiksi prinssi Charles ja prinsessa Diana tekivät HMY Britannialla häämatkansa vuonna 1981. Kuninkaallisten ollessa aluksella sillä oli aina sotalaiva saattajana. HMY Britannia II on taittanut maailman merillä yhteensä 1.087.623 merimailia eli noin 50 kertaa maapallon ympäri. Se on vieraillut myös Suomessa kaksi kertaa: vuonna 1976 kuningatar Elisabeth II:n käydessä Suomessa ja vuonna 1994 epävirallisesti aluksen poiketessa tankkaamassa Helsingissä matkalla Pietariin.
Kuningashuoneen konservatiivisuus näkyi merelläkin
Britannian kuningashuoneen rutiinit ja konservatiiviset toimintatavat toistuivat huvipurrella samanlaisina kuin maissa. Kuningatar Elisabeth II noudatti aina tiukkaa päiväjärjestystä ja työskenteli aluksella yhtä täsmällisesti kuin Lontoossa ollessaan. Kuningattarella oli sekä oma työhuone että luonnollisesti makuuhuone. Makuuhuoneessa oli yksi tavallinen yhdenhengen sänky, pukeutumispöytä ja sen päällä puhelin. Prinssi Philipillä oli yhdenhengen sänky omassa makuuhuoneessaan samalla kannella kuningattaren makuuhuonetta vastapäätä ja myös puhelin, jos kuningatar sattui soittamaan. Prinssi Charles sai Dianan naituaan venytettyä brittiläisiä konservatiivisia arvoja sen verran, että ujutti aluksen yhteen hyttiin parivuoteen vuonna 1981, mutta sitä ei ole enää, vaikka muutoin HMY Britannia onkin säilytetty alkuperäisenä.
Pääkansi oli vain ja ainoastaan kuningasperheen käytössä. Siellä oli makuutilojen lisäksi ruokasali, seurustelusalonki ja pienempi salonki (pelihuone), jossa kuningattaren kerrotaan viihtyneen sadepäivinä mm. lautapelejä pelaten. Trooppisilla leveysasteilla purjehdittaessa aikaa vietettiin peräkannella, jonne levitettiin aurinkopurje sekä koottiin uima-allas.
Pääsalonki ja ruokasali muodostavat yhtenäisen tilan. Huvipurrella järjestettiin paljon illalliskutsuja, jolloin tilaa tarvittiin. Ruokasalissa on flyygeli ja aluksen oma sinfoniaorkesteri soitti useimmiten virallisilla kutsuilla. Kuningatar olisi halunnut ruokasaliin aidon takan luomaan tunnelmaa, mutta kun hän kuuli, että tulen palaessa takassa olisi paloturvallisuussyistä yhden merisotilaan vartioitava jatkuvasti vieressä vesiämpäri kädessään, luopui kuningatar perinteisen takan rakennussuunnitelmasta. Aluksella on pieni sähkötakka.
Miehistö majoittui ja vietti mahdollista vapaa-aikaansa alemmilla kansilla omissa messeissään. Kuninkaallisten ja miehistön kohtaamiset pyrittiin minimoimaan. Henkilökunta väisti käytävillä kohdattaessa seinän viereen, ei katsonut silmiin ja yleensä pyrki olemaan näkymätön. Jos kuitenkin joku miehistön jäsenistä ei ehtinyt siirtyä riittävän sivuun ja osui kuninkaallisten kohdalle, hänen tuli seistä asennossa, kunnes kuninkaallinen oli ohittanut paikan.
HMY Britannialla vaalittiin perinteitä. Esimerkiksi jouluna perinteisen englantilaisen jälkiruuan, jouluvanukkaan, sekoittamiseen käytettiin aina tiettyä kauhaa, jolla vain kuninkaalliset saattoivat sekoittaa jälkiruokaa. Loppukesään liittynyt jokavuotinen perinne oli puolestaan Western Isles Cruise-matka Skotlannin länsirannikolla.
HMY Britannia II:n erikoisuudet
Poikkeuksellisena ratkaisuna on pidettävä sitä, että 1950-luvun alussa rakennettuun alukseen asennettiin höyrykattila ja höyrykoneet. Höyryturbiinikoneet tuottivat yhteensä 12.000 hevosvoimaa, jolla alus saavutti 22,5 solmun huippunopeuden. Koneet on pidetty priimakunnossa ja konehuone oli yksi aluksen mielenkiintoisimmista kohteista. Höyrykoneet näyttävät edelleen kuin uusilta ja kuulin aluksella eräältä henkilökunnan edustajalta, että ne toimivat yhä moitteetta ja alus on täysin purjehduskelpoinen.
HMY Britannia II:n erikoisuuksina on pidettävä myös pientä leikkaussalia ja sinfoniaorkesteria. Orkesteri oli jatkuvassa soittovalmiudessa, olipa laivalla kuninkaallisia tai ei. Erikoista on myös ulkokannelle lasiseinäiseen autotalliin parkkeerattu kuningattaren Rolls-Royce. Valtiovierailuilla kuningattaren piti päästä liikkumaan omalla autolla, mutta usein autoa ei pystynyt ajamaan lainkaan maihin satamaolosuhteista johtuen, jolloin maihin siirryttiin omalla yhteysveneellä ja kuningattaren käyttöön järjestettiin auto maissa, mutta oma auto piti silti aina olla varmuuden vuoksi mukana. Kaiken kuninkaallisten lystin niin huvipurrella kuin maissakin maksoivat brittiläiset veronmaksajat.
Viimeinen matka ja museointi
HMY Britannia II:n katsottiin tulleensa käyttöikänsä päähän vuonna 1997. Viimeisenä
virallisena virkatehtävänään se kuljetti Hong Kongin viimeisen kuvernöörin ja Walesin prinssin kotiin. Aluksen jokainen kello on pysäytetty aikaan 15.11, joka on kellonlyömä, kun kuningatar viimeisen kerran poistui alukselta.
Kuninkaallisen huvipurren käytön päättymiseen oli aluksen iän lisäksi syynä sen korkeat ylläpitokustannukset. Työväenpuolueen noustua valtaan vuonna 1997 alus poistettiin käytöstä, mutta samalla siitä tehtiin täydellinen pienoismalli ja laivanvarustajat laadituttivat heti uudet piirustukset korvaavasta uudesta aluksesta ja kuninkaallisen perheen edustajat hyväksyivät ne. Kolmatta HMY Britanniaa ei kuitenkaan rakennettu, koska työväenpuolueen vaalivoiton myötä Tony Blairin johtama hallitus kieltäytyi tuhlaamasta 100 miljoonaa puntaa uuteen kuninkaalliseen huvipurteen. HMY Britannia päätettiin museoida ja avata yleisölle Edinburghin satamassa. Se on yksi Edinburghin monista kiinnostavista vierailukohteista, jota ei kannata jättää väliin, jos on kaupungissa. Edinburghin keskiaikainen linna on kaupungin maamerkki ja ylivoimaisesti tunnetuin turistikohde. Kuuluisa The Royal Mile -katu lähtee linnan portilta ja sen varrella on monia upeita kauppoja, ravintoloita, kaupunginmuseo ja katu päättyy kuninkaallisen palatsin, Holy Roodin, portille. Edinburgh on mielenkiintoinen kaupunki, johon kannattaa tutustua.
Viimeaikoina uusi kuninkaallinen huvipursi on jälleen ollut esillä julkisessa keskustelussa. Sen arvioitaisi aluksen puolustajien mielestä vahvistavan suhteita brittiläiseen kansanyhteisöön Brexitin jälkeen. Vastustajat pitävät sitä täysin hyödyttömänä ja liian kalliina nimittäen sitä pilkallisesti: HMS Lost Cause. Vastustajat ovat voitolla, eikä Britannian heikon taloustilanteen vallitessa uutta kuninkaallista huvipurtta ole näköpiirissä.