”Halusin tehdä elokuvan joka yhdistää ihmisiä”
Teksti: Pilvi Meriläinen
Mika Kaurismäen elokuva Mestari Cheng on draamakomedia hyvästä ruuasta, Lapista ja erilaisten tapojen kohtaamisesta. Ensi-ilta on
27. syyskuuta.
Mestari Cheng kertoo kiinalaisesta mestarikokki Chengistä, joka saapuu poikansa kanssa suomaiseen syrjäkylään. Pääosissa nähdään Chu Pak Hong, Lucas Hsuan, Anna-Maija Tuokko, Vesa-Matti Loiri ja Kari Väänänen.
– Idea lähti käsikirjoittaja Hannu Oravistolta. Hän on perehtynyt kiinalaiseen filosofiaan, perinteisiin ja lääketieteeseen, jonka olennainen osa on ravinto-oppi. Ravinto on sen mukaan hyvinvoinnin perusta. Tältä pohjalta Hannu oli alkanut miettiä tarinaa ja kertoi siitä minulle. Innostuin siitä heti ja ehdotin, että tehdään elokuva jossa kiinalainen ravinto-oppi kohtaa suomalaisen. Hannu kirjoitti käsikirjoituksen jossa taitava kiinalainen kokki eksyy pieneen kylään Lappiin ja alkaa siellä edistää paikallisten hyvinvointia keittiön kautta, Mika Kaurismäki kertoo.
Suomalais-kiinalainen yhteistuotanto
– Koska elokuvaan tulisi kiinalainen pääosan esittäjä – niitä tuli kaksikin, sillä Mestari Cheng saapuu kylään poikansa kanssa – roolitukseen tarvittaisiin apua Kiinasta. Siksi oli hyvin luontevaa ajatella, että elokuva voisi olla suomalais-kiinalainen yhteistuotanto.
Mika Kaurismäen elokuvien kansainvälinen myyntiyhtiö Yellow Affair auttoi sopivan osatuottajan etsimisessä, ja sellainen löytyi nopeasti. Yhteistyö kuitenkin katkesi, koska yhtiö ei saanut kiinalaista rahoitusta kasaan sovitun aikataulun puitteissa. Siinä vaiheessa suomalainen rahoitus oli jo pitkällä ja kuvaukset oli määrä aloittaa kesällä 2018.
-Iski pieni kiire, mutta onneksi pian saatiin tilalle toinen kiinalainen tuotantoyhtiö, joka hoiti kiinalaisen rahoituksen ja tuotanto pystyttiin käynnistämään.
– Ennen tätä projektia en tuntenut kiinalaisia tuottajia enkä tiennyt miten siellä toimitaan. Siihen nähden kaikki sujui yllättävän hyvin. Siihen vaikutti varmasti se, että tuotantoon osallistui myös englantilainen osatuottaja Iain Brown, jolla on kokemusta yhteistuotannoista Kiinan kanssa.
Mestari Cheng on kuvattu Raattamassa Kittilässä, Sodankylässä ja Kiinassa.
– Olen käynyt perheineni usein Lapissa viimeisen 30 vuoden aikana. Kesäisin käymme Sodankylässä ja talvisin laskettelemassa ja joulun vietossa. Olin muutaman kerran peräkkäin Saariselällä joulun aikaan ja siellä oli varsin hiljaista, aika vähän näkyi ihmisiä. Mutta pari vuotta sitten kun olimme siellä taas jouluna, se suorastaan kuhisi ihmisiä. Suurin osa oli kiinalaisia. Kiinalaisten matkailubuumi Lapissa oli alkanut. Silloin huomasin, että meidän tarinamme Mestari Chengistä onkin yllättäen ajankohtainen.
Herkullisia rooleja
Mestari Cheng on Chu Pak Hongin ensimmäinen kansainvälinen elokuva.
– Mestari Chengin esittäjä Chu Pak Hong ja hänen poikaansa esittävä Lucas Hsuan valikoituivat perinteisen roolitusprosessin kautta. Kiinalainen osatuottaja lähetti minulle valokuvia, elokuvia ja esittelyvideoita näyttelijöistä. Valikoin niistä henkilöt joiden kanssa halusin keskustella ja sitten järjestimme videopuheluita. Kun juttelin Chu Pak Hongin kanssa, tunsin heti että hän on meidän Mestari Cheng.
– Hän oli lukenut käsikirjoituksen tarkasti ja miettinyt Chengin hahmoa ja elokuvaa yleensä, ja se vastasi sitä mitä itse olin hakenut. Tiesin myös että Chu Pak Hong on taitava näyttelijä, tehnyt paljon teatteria ja valittu pari kertaa parhaaksi hongkongilaiseksi näyttelijäksi.
Chu Pak Hong ja Anna-Maija Tuokko ovat elokuvan pääpari.
– Anna-Maija Tuokon halusin naispääosaan jo aikaisessa vaiheessa. Jo käsikirjoitusvaiheessa ajattelin, että hän voisi olla elokuvan Sirkka. Sitten jossain vaiheessa näytti, että aikataulut saattavat tuottaa ongelmia, mutta kun meidän kuvaukset siirtyivät hieman suunniteltua myöhemmäksi, Anna-Maija pääsi mukaan.
Vesa-Matti Loirin ja Kari Väänäsen esittämät Lapin äijät tuovat aivan oman erityisen panoksensa elokuvaan.
– Väänänenhän on kotoisin Lapista ja asuu siellä, ja Veskukin on vanha Lapin kävijä ja asunut Lapissa pitkiä aikoja vuosien saatossa – hänellä on edelleen mökki siellä. Tuntui siltä, että he istuisivat hyvin kylän baariin, ja onneksi molemmat pääsivät mukaan. Heidän edellisestä yhteisestä elokuvastaan on kohta 40 vuotta (Jon, 1983, ohjaaja Jaakko Pyhälä).
Lappikin pääosassa
Mika Kaurismäen mieleen on jäänyt kuvausten erittäin lämmin tunnelma. Eikä hän tarkoita vain lämpötiloja, vaikka niilläkin oli osuutensa.
– Vuoden 2018 kesähän oli Suomen kaikkien aikojen lämpimin, hellettä oli Lapissakin lähes koko kuvausten ajan. Kaiken lisäksi hyttysiä ei ollut lainkaan, mikä oli poikkeuksellista. Kaikki tämä loi tekemiselle aivan erityisen suotuisat puitteet: lämpö tarttui ihmisiinkin. Kun elokuvan tunnelman oli tarkoitus olla lämmin, yritin luoda tekemiseen samanlaisen tunnelman kuin elokuvassa.
– Olimme Lapissa puolitoista kuukautta kuin pumpulissa, kovasti töitä tehden mutta joka hetkestä nauttien. Kaikki sujui hyvin. Uskon että se välittyy elokuvasta.
– Lappi luo aina täysin oman tunnelmansa elokuviin ja sinne mennään hakemaan juuri sitä erityistä tunnelmaa joka vain Lapissa on. Lappi on yksi tämän elokuvan pääosista, ja se näytti parhaat puolensa.
Lapissa kuvataan yhä enemmän
Mika Kaurismäen mukaan Lapissa kuvaaminen vaatii aina hieman enemmän tuotannolta koska etäisyydet ovat pitkiä ja infrastruktuuri on rajallinen, mutta se tarjoaa aina vastapainoksi jotain mitä muualta ei saa.
– Lapissa on kuvattu viime vuosien aikana enemmän ja enemmän, joten siellä on entistä enemmän työvoimaa ja osaamista. Mitä sieltä ei löydy, se viedään sinne eli kuvaaminen onnistuu kun sen valmistelee hyvin. Lapissa täytyy kuitenkin aina toimia sen ehdoilla. Olen suuri Lappi-fani, siksi on nautinto kuvata ja olla siellä.
Lapin viestintä- ja markkinointitoimisto House of Laplandissa toimiva Lapin elokuvakomissio on auttanut tuotantoa muun muassa kuvauspaikkojen, paikallisen työryhmän ja palveluntarjoajien etsimisessä.
Universaali sanoma toimii
-Aikana jossa maailmaa yritetään pirstoa palasiksi ja ihmisiä yllytetään toisiaan vastaan, halusin tehdä elokuvan joka yhdistää ihmisiä. Mestari Cheng on elokuva kulttuurien kohtaamisesta, globalisaatiosta ruohonjuuritasolla. Se on myös hienovarainen kannanotto rauhan ja luonnon puolesta.
Elokuvan levitysoikeudet on myyty moniin maihin. Sillä on levityssopimus myös Kiinassa ja Pohjoismaissa.
– On ollut antoisaa huomata, että universaali asetelma ja sanoma toimii.
Mika Kaurismäki iloitsee siitä, että Mestari Cheng pääsee eri puolille maailmaa.
– On mielenkiintoista nähdä kuinka levitys onnistuu Kiinassa. Kilpailu ja markkinat ovat siellä valtavat. Elokuvan ensi-ilta on siellä marraskuussa.
Projekteja kehittelyssä
Mika kehittelee paraikaa erilaisia projekteja Suomessa ja muualla. Myös Kiinan suunnalta on ilmaistu kiinnostus yhteistyön jatkoon.
-Mitään konkreettista ei vielä tällä hetkellä ole, joten nähtäväksi jää mitä tuleman pitää.