TEKSTI: PASI PÄIVINEN
Marco Bjurströmin ohjaamassa Peter Panissa oli mukana yli sata lasta ja nuorta, osa heistä erityislapsia.
Shed Helsingin kerhotoiminta jatkuu!
Käyn teatterissa useimmiten ulkomaan matkoillani ja Suomessa voi kulua useampikin vuosi teatterivierailujeni välillä. Teatteritaide ei kuuluu tuntemiini kulttuurialoihin, mutta rohkeana kulttuuri-cowboyna haluan oppia uutta ja ennen kaikkea saada erilaisia kulttuurielämyksiä. Joulun alla kävin ensimmäisen kerran elämässäni Aleksanterin teatterissa, vanhassa kansallisoopperassa, katsomassa seikkailumusikaalin Peter Pan. Lavalla oli yli sata lasta ja nuorta, joista osa ns. erityislapsia. Esityksestä pursunnut energia ja esiintymisen riemu teki teatterielämyksestä kokemuksena mieleenpainuvan. Joukossa näytteli eri tavoin vammaisia ja toimintarajoitteisia lapsia mm. entisiä ja nykyisiä Ruskeasuon erityiskoulun oppilaita sekä neljä kehitysvammaista. Näytelmän ohjasi musikaalien ammattilainen Marko Bjurström, joka sai esiintyjät tekemään huippusuorituksen lavalla.
Esikuva Lontoosta
Teatteritaiteen luvatussa kaupungissa, Lontoossa, 40 vuotta sitten perustettiin kaikille lapsille ja nuorille tarkoitettu Chickenshed-teatteri. Se toimi aluksi vanhan kanalan tiloissa, josta myös nimi juontuu. Alusta lähtien mukaan ovat päässeet kaikki halukkaat ja ns. erityislapset ovat luonnollinen osa Lontoon Chickenshed -teatteria. Jokin vamma, kuten pyörätuolilla liikkuminen, ei estä tai edes rajoita näyttelemistä, vaan se on erityisominaisuus, joka sulautuu luontevasti osaksi esitystä. Lontoon Chickenshed -teatterista on tullut 40 toimintavuoden myötä tunnettu ja suosittu teatteri, joka nauttii laajaa kansainvälistä arvostusta.
Riikka Kangas toi viime vuonna Chickenshedin idean Suomeen ja käynnisti projektin, joka sai nimen Shed Helsinki. Mukaan ilmoittautui yli sata lasta ja nuorta, joista osa oli ennestään laulun ja tanssin harrastajia, mutta ryhmään liittyi myös sellaisia, jotka eivät olleet aikaisemmin nousseet teatterilavalle. Marko Bjurström oli harjoittanut joukkueensa huippukuntoon ja harjoittelun tulokset sekä näkyivät että kuuluivat loistavassa lopputuloksessa. Inkluusio toimi Peter Pan -seikkailumusikaalissa parhaalla mahdollisella tavalla, sillä ns. erityislasten esiintyminen oli niin luontevaa, ettei heitä tullut ajatelleeksi erityislapsina lainkaan. Lisäksi mukana oli useita maahanmuuttajataustaisia lapsia, joille teatteri antoi paljon uutta myös kielellisesti ja kulttuurisesti.
Aito kulttuurielämys
Itselleni kulttuurista nauttimisessa ei ole tärkeää tunnetut nimet tai upeat puitteet, vaan henkilökohtainen kokemus. Olen nähnyt Peter Pan -seikkailumusikaalin ennenkin, mutta kokemuksena se ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin voimakas. Lavasteet ja puvut olivat toteutetut hieman vaatimattomasti, mutta esiintyjien villi meno lavalla ja heittäytyminen tarinaan teki esityksestä aidon kulttuurielämyksen. Tuntui ensimmäistä kertaa siltä kuin olisi päässyt todella Mikä-Mikä-Maahan.
Lapsista kumpuava esiintymisen riemu tuntui Aleksanterin teatterin toisen rivin istumapaikallani vahvana merirosvojen hyökätessä lavan poikki Peter Panin kimppuun ja kapteeni Koukun heilautellessaan käden tyngän jatkeena olevaa koukkuaan lavan reunalla. Kaikki esiintyjät antoivat 100 prosenttia itsestään eläytyen jokaiseen lauluun ja kohtaukseen sydämellään.
Pääroolien esittäjät olivat nuoria teatterilaisia ja mitä ilmeisimmin tulevia ammattinäyttelijöitä. Raine Heiskanen kapteeni Koukkuna oli todella vakuuttava esiintyjä ja yleisössä runsaslukuisena olleet monet lapsikatsojat sekä pelkäsivät että nauroivat sydämensä kyllyydestä kapteeni Koukulle. Peter Pania esittänyt karismaattinen Alvari Stenbäck osasi hassutella ja hänen rikas elekielensä teki vaikutuksen yleisöön.
Jouluperinne
Yksi vuosia kestäneitä jouluperinteitäni on ollut Tšaikovskin säveltämä Pähkinänsärkijä-baletti. Olen käynyt katsomassa sen useita kertoja New Yorkissa tai Philadelphiassa tai kuunnellut sen levyltä jouluna. Toivon, että Shed Helsinki -projekti jatkuu ja ensi jouluna Aleksanterin teatterissa on uusi lasten ja nuorten voimin toteutettu musikaali. Olen päättänyt, että siitä tulee uusi jouluperinteeni ja toivottavasti monen muunkin jouluperinne. Shed Helsinki yhdistää erilaisia lapsia ja nuoria teatterin kautta synnyttäen luonnollista inkluusiota. Jos projekti jatkuu vuosia, Helsingissä voi käydä samalla tavoin kuin Lontoossa, missä Chickenshed-teatteri on tuottanut runsaasti viihteen ammattilaisia.
Ammattiviihdyttäjien tuottamista tärkeämpää on kuitenkin Shed Helsingin tavallisten ja ns. erityislasten yhteenkuuluvuus ja yhdessä tekeminen. Aistittavissa oli vahva yhteishenki ja esiintyjät todella nauttivat lavalla olostaan. Marko Bjurströmillä oli vahva vaikutus projektin onnistumisessa ja teatteri-ilmaisuun sekä laulujen harjoitteluun oli todella panostettu, mutta esityksen vahvuus oli silti sen aitous. Peter Pan oli yleisömenestys ja kaikki kymmenen esitystä olivat loppuunmyytyjä.