!ART VOITTI LOGOKILPAILUN

Minkälainen kuva tai kuvio voisi parhaiten kuvastaa yhdistystä nimeltä Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry? Keväällä 2019 yhdistys julisti kilpailun, jossa tehtävänä oli suunnitella logo, joka kuvastaisi Kulttuuripalvelun henkeä ja toimintaa. Aiempi, 1970-luvulla käyttöön otettu, lyyra-aiheinen tunnus ei tyylikkyydestään huolimatta kuvasta enää tätä aikakautta ja yhdistyksen toiminnan monipuolisuutta.

!ART avaa kulttuurin kirjon

Pitkän valintaprosessin jälkeen 19 kilpailuun tulleesta ehdotuksesta yksi työ nousi selkeästi esiin. Voittajaksi valikoitui !ART-niminen kilpailutyö, jonka on suunnitellut Marianne Katainen Hyvinkäältä. Voittajalogon kuvaosassa on auki vedetty väliverho, joka paljastaa huutomerkkiä vastaavan pistekirjoitusmerkin. Kuvion alapuolella pistekirjoitus jatkuu sanalla ART. Värimaailma henkii harmoniaa: väliverho on sametinpunainen, osassa Braille-pisteitä on samaa väriä ja osassa sävykkäitä harmaita. Pistekirjainten sijoittelu tuo mielleyhtymän ihmishahmoihin eli näyttämöllä oleviin esiintyjiin ja etualalla olevaan yleisöön.

Ajatus elävästä taiteen tuottamisesta ja sen vastaanottamisesta kuvastaa selkeästi Kulttuuripalvelun tavoitteita ja toimintaa. Avattu väliverho edustaa kaikkia kulttuurin osa-alueita, sillä sen takaa voi paljastua yhtä hyvin teatteria, musiikkia, kirjallisuutta, kuvia tai muita kiehtovia elämyksiä. Tämä ajatus avautuu myös niille, jotka eivät tunne pistemerkkejä. Kun verhot avataan, tekijät ja yleisö kohtaavat.

Logoilla on aina monta käyttökohdetta. Ne näyttäytyvät nettisivuilla sekä monenlaisissa painotuotteissa käyntikorteista julisteisiin. Tämä edellyttää kuvalta ja tekstiltä suurta selkeyttä, sillä kaikkien elementtien pitää hahmottua vielä silloinkin, kun logo on hyvin pienikokoinen tai muutettu mustavalkoiseksi, ja näkövammaisyhteisön tapauksessa välillä myös kohokuvioksi. Voittajatyö !ART vastasi näihin vaatimuksiin ja lisäksi raati arveli sen sisältämän symboliikan olevan myös kansainvälisesti ymmärrettävä.

Yleisen käytännön mukaan logoissa on kaksi osaa. Kuvallinen osa tai symboli on yksinään esiintyessään liikemerkki. Sitä voidaan käyttää sellaisenaan viestinnässä tai tuotteiden kuviointiin. Liikemerkki täydentyy logoksi, kun siihen liitetään teksti, jossa lukee yhdistyksen tai yrityksen nimi. Tekstin tulee olla selkeä ja sopia hengeltään liikemerkki-osioon. Uudessa !ART-logossa kuvion osat muodostavat neliömäisen kokonaisuuden, jonka oikealta sivulta lähtee mustavalkoinen, kahdelle riville jakautuva teksti Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry.

Valinnan monet näkökulmat

Kilpailuun lähetettyjen ehdotusten joukossa oli paljon hyväntuulisia oivalluksia ja myös uusilla, kokeellisilla tavoilla tuotettuja ideoita. Raadin jäsenistä Juha Jahkola edusti yhdistyksen jäsenistöä, Sari Kekkonen hallitusta, Ali Kinnunen henkilöstöä ja Katariina Markkula oli ulkopuolinen asiantuntija. Raadin sihteerinä toimi kulttuurituottaja Tanja Rantalainen. Jokaisen kilpailutyön ominaisuudet ja käyttömahdollisuudet kartoitettiin ennen valintaan johtanutta pisteytystä.

Koska logokilpailuun tuli voittajan lisäksi muitakin onnistuneita ehdotuksia, Näkövammaisten Kulttuuripalvelu päätti lunastaa raadilta toiseksi eniten ääniä keränneen kilpailutyön. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi julkaisujen kuvituksessa tai varainhankintatuotteissa. Kulttuuria-nimimerkin takaa löytyi tekijäksi kuusamolainen Miia Mourujärvi. Hänen yksivärisessä logoehdotuksessaan on hilpeä hattu ja sen lierin alla mustat lasit. Erityisesti hatussa keikkuva iloinen sulka innosti raatilaisia.

Uusi ilme alkaa näkyä vaiheittain

Logon uudistaminen alkaa pian näkyä Kulttuuripalvelun viestinnässä. Nopeimmin uudet tuulet puhaltavat nettisivuilla ja vähitellen uusi tunnus siirtyy myös painotuotteisiin, kuten virallisiin papereihin, kirjekuoriin ja käyntikortteihin. Tavoitteena on myös kehittää varainhankintatuotteita, joissa logo voisi esiintyä. Jos sinulla on jokin toive tai idea logoaiheisesta tuotteesta, nyt on hyvä aika esittää ajatuksesi yhdistykselle!